PENGENALAN
MAKSUD INOVASI:
Inovasi adalah pengubahsuaian kepada sesuatu
produk supaya ia menjadi lebih bertenaga atau bermakna. Inovasi terjadi
setelah produk itu direka cipta. Inovasi juga merupakan satu proses yang
kompleks memperkenalkan idea baru yang melibatkan usahawan dalam pembuatan
produk. Menitikberatkan penilaian nilai praktikal berbanding inovatif. Secara
am nya, Inovasi merupakan proses menghasilkan dan menggunakan kreatif dalam menambah
baik sesuatu produk. Inovasi boleh
berbentuk dari produk, perkhidmatan, proses dan teknologi. Perdana Menteri
Malaysia Datuk Seri Najib menyarankan kepada semua organisasi, tidak kira
organisasi besar ataupun kecil harus memupukkan kreativiti dan inovasi dalam
organisasi agar dapat melangkah lebih jauh dalam industri.
TUJUAN
1)meningkatkan kualiti
sesuatu produk.
2)mengurangkan tenaga kerja.
3)menciptakan pasaran baru.
4) memperluas jangkauan produk
5)Mengganti produk sedia ada.
6)menjadi negara maju
seiring dengan teknologi semasa.
Contoh Reka Cipta dan Inovasi
Reka cipta memainkan peranan penting
dalam kehidupan seharian manusia. Kriteria
reka cipta yang dihasilkan hendaklah memenuhi ciri-ciri berikut;
mudahdigunakan, mudah dikawal, mudah disenggara, selamat digunakan, tahan
lasak,saiz dan bahan yang
bersesuaian dan harga yang berpatutan. Di samping
dapatmembantu menyelesai dan memudahkan sesuatu masalah, reka cipta dapatmembuka
peluang pekerjaan bagi membantu manusia mencapai taraf hidup yangtinggi.
Reka cipta dan inovasi
dalam bidang pendidikan:
(a)Satu ketika dulu proses pengajaran
dan pembelajaran menjadi mudah danmenarikmenggunakan papan kapur, kemudian
berubah menggunakan white
board dan pen marker, tidak lama selepas
itu para pendidik beralih menggunakanperisian tertentu dengan bantuan komputer
dan projector liquid-crystaldisplay (LCD)
pula.
(b)Hasil lukisan dicetak menggunakan
mesin pencetak (plotter) dan perisianreka bentuk berbantu komputer (CAD). Pelajar
dapat mempelajari teknologi di sampingmendapat pengalaman dalam bidang
kejuruteraan dan reka bentuk.
(c)Proses pengajaran dan pembelajaran
boleh dilakukan melalui persidanganterus-menerus di seluruh dunia. Pendidikan
jarak jauh diperkenalkan di sampingmeningkatkan kaedah serta keberkesanan
pengajaran dan pembelajaran.
Rajah 1.6 (a)
Rajah 1.6(b)
Rajah 1.6 (a) & (b): Komputer
adalah antara hasil reka cipta yang membantu dalam bidang pendidikan
Reka cipta dan inovasi dalam
bidang pengangkutan:
(a)Kenderaan moden masa kini menjadi semakin
efisien berbanding di peringkatawak kenderaan dicipta. Hasil inovasi ini
tidak mencemarkan alam sekitarserta tidak mengeluarkan bunyi bising.
(b)Terciptanya kereta api elektrik bukan
sahaja lebih laju dan memendekkantempohperjalanan malahan mengurangkan
kesesakan lalu lintas di jalan raya.
(c)Pengangkutan yang semakin digemari ramai
ialah pengangkutan udara,membolehkan manusia bergerak dari satu tempat ke
tempat yang laindengan cepat.
Reka cipta dan inovasi dalam bidang komunikasi:
(a)Manusia boleh berhubung hampir ke semua
tempat di seluruh dunia inimenggunakan telefon. Terciptanya telefon tanpa wayar
(mobile phone)memudahkan lagi manusia berhubung di antara satu sama lain.
(b)Pada masa kini walaupun hanya berada di
dalam rumah kita boleh mendapatmaklumatdari seluruh dunia menggunakan
internet.
(c)Terciptanya alat komunikasi yang canggih,
kita boleh berhubung dengan beberapa orang
secara serentak. Inovasi di dalam bidang komunikasi ini memberikankemudahan
kepada ahli perniagaan, ahli politik, pasukan angkatan tenteradan para pendidik
serta kepada semua ahli masyarakat umumnya.
Reka cipta dan inovasi dalam
bidang pembinaan:
(a)Lebuh raya yang dibina bertujuan memudah dan
mempercepatkan tempohperjalanan dari satu destinasi ke destinasi
yang lain.
(b)Pembinaan dan rekaan bangunan pencakar
langit seperti Kuala LumpurConventionCentre (KLCC) yang
unik bertujuan menampung keperluan masa kini.
Inovasi membentuk atau mengubah melalui perubahan yang mendadak,
radikal atau perubahan pada keseluruhan
produk; membuat yang baru.Perubahan yang berlaku melalui inovasi sangat
sedikit, ini adalah kerana:
(a)Inovasi memerlukan orang yang mempunyai
keupayaan yang istimewa, iaitudapat melihat masalah lalu dan menghasilkan
satu penyelesaian.
(b)Inovasi melibatkan risiko yang tinggi dari
segi kewangan jika berlakukegagalan.
(c)Inovasi melibatkan ancaman keselamatan
terhadap pereka atau hasil kerjadaripenentang perubahan.
(d) Inovasi memerlukan keyakinan
sepenuhnya terhadap idea yang dilahirkan.
(e) Inovasi memerlukan pemantapan beberapa
bentuk sistem paten yangmenawarkaninsentif dan perlindungan kepada
pencipta.Penemuan dan penggunaan sains dan teknologi umumnya dianggap
sebagaipunca utama berlakunya perubahan. Perubahan yang berlaku dalam hidup
kitaditentukan sebahagian besarnya oleh keadaan ekonomi, badan korporat,
karajaandan institusi sosial. Mereka ini menentukan bagaimana dan di mana
sejumlah besarwang orang ramai dan syarikat dibelanjakan.
Perubahan adalah sesuatu yang berterusan.
Idea dan barang barumenggantikanyang lama. Perubahan dalam satu bidang pastinya
akan membawa kepada bidang
yang lain. Apabila bangun sahaja daripada tidur keesokkan paginya,
kitadapati dunia ini tidak sama seperti yang ada pada hari
sebelumnya.Semenjak bermulanya tamadun, manusia telah berusaha untuk
memperbaikikehidupan mereka dengan mencipta (inovasi) dan sentiasa memperelok
(evolusi)peralatan, bahan dan cara mereka membuat sesuatu.
Bagaimanakah perubahan ini dicapai seiring dengan
teknologi semasa:
Contohnya:
1) Komputer
2) Kereta
KEPENTINGAN
INOVASI
Wawasan 2020 meletakan hala tuju negara
Malaysia pada landasan yang tepat hasil pemikiran pemimpin negara yang
memandang ke hadapan yang gemilang. Oleh itu, rakyat Malaysia perlu menjadikan
inovasi sebagai budaya untuk memenuhi cabaran globalisasi. Terdapat banyak
kepentingan inovasi dalam kehidupan masyarakat:
1) Membolehkan sesuatu pekerjaan menjadi lebih mudah dan menjimatkan masa
(cekap dan produktif)
-Penggunaan alat seperti komputer untuk memantau dan
mengawal mesin, jentera, bahkan beban kerja sumber manusia dapat dikurangkan.
-Inovasi perisian (hardware dan software) mencepatkan
penyebaran ilmu, maklumat dalam talian seperti e-zakat, e-hasil dan sebagainya.
-Boleh melakukan kerja di mana-mana dan pada bila-bila
masa atau di luar waktu kerja.
2) Menjamin kualiti kerja yang lebih baik dalam sesebuah organisasi
-Mencipta dan mengekalkan kelebihan dalam persaingan
kerana inovasi bersifat mendahului, contoh pasaran untuk “kek lapis” boleh
merentasi sempadan geografi; dibuat di Malaysia tetapi dijual ke seluruh dunia.
-Mewujudkan
persekitaran kerja yang berdaya maju kerana pengusaha atau kerajaan sentiasa
membuat yang terbaik untuk terus kekal relevan sepanjang masa contoh inovasi
dalam pembungkusan produk keluaran Malaysia (SM, IMP, FDA), SIRIM.
3) Memastikan wujudnya kesinambungan antara
sistem persekolahan/pendidikan.
-Sekolah akademik, Vokasional, Teknik dan kolej komuniti
latih 60 peratus tenaga mahir negara menjelang 2020.
- Bidang teknologi dan inovasi, kemahiran hidup dengan
kurikulum reka cipta dan pertandingan reka cipta kebangsaan.
- Eksploitasi sepenuhnya perkembangan teknologi
maklumat Siber Jaya Malaysia.
4)
Dunia perniagaan berkait rapat dengan
kreativiti dan inovasi. Tanpa kreativiti dan inovasi, dunia perniagaan akan kekal
statik tanpa sebarang pembaharuan dan perubahan. Oleh itu, usahawan
yang membudayakan kreativiti dan inovasi di dalam model perniagaan mereka, akan
lebih bergerak maju dan berjaya berbanding usahawan yang kekal dengan model
perniagaan tradisional, yang hanya mementingkan jualan semata-mata.
5) Boleh melakukan kerja
di mana-mana dan pada bila-bila masa atau di luar waktu kerja. Kepentingan inovasi dalam
kehidupan kita sangatlah penting, kerana dengan adanya inovasi kita boleh
melakukan segala tugasan pada bila-bila masa dan tidak kira dimana jua kita
berada. Inovasi sebegini sangat memudahkan dan membantu kita melakukan tugas
tanpa terikat dgan masa dan tempat. Contohnya sebagai pelajar, kita boleh
melakukan segala tugasan yang diberikan oleh pensyarah boleh dilakukan di luar
kampus samada di rumah, perpustakaan, kedai makan atau sebagainya kerana zaman
sekarang sangat dipermudahkan dengan adanya inovasi-inovasi
terkini.
7) Pelan strategi dalam transformasi kerajaan (GTP). Rangka kerja jangka pendek dan
panjang kerajaan. Karajaan sentiasa memberi peniktirafan, dorongan, insentif
dan motivasi kepada rakyat melaui slogan “rakyat didahulukan dan pencapaian
diutama”
8)
Peranan ibu bapa. Dorongan
dan minat anak-anak diterjemah melalui ikut serta dasar-dasar kerajaan. Panduan
dan bimbingan agar anak-anak berjaya dan menjadikan inovasi sebagai kerjaya
yang gemilang pada masa hadapan.
LANGKAH -LANGKAH MEWUDUKAN MASYARAKAT
INOVATIF
Peranan pelbagai pihak dalam melahirkan masyarakat
yang kreatif dan inovatif.
Sememangnya Wawasan 2020, Pelan Induk Pembangunan
Pendidikan (PIPP), dan NKRA bertujuan untuk melahirkan rakyat yang kompeten,
berkreatif dan inovatif. Hal ini kerana kita tidak seharusnya menjadi pengguna
teknologi sebaliknya hendaklah menjadi penyumbang teknologi. Sehubungan dengan
hal ini, pelbagai pihak memainkan peranan. Kita perlu senantiasa ingat akan
kebenaran peribahasa bulat air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat.
Faktor utama yang memainkan peranan untuk melahirkan
masyarakat yang kreatif dan inovatif ialah sistem
pendidikan negara kita. Sebagai menyahut seruan kerajaan ini, kurikulum
sekolah telah mengalami perubahan mengikut peredaran zaman. Matlamat pendidikan
adalah untuk melatih pelajar berfikir dan mencapai tahap kemahiran yang telah
ditetapkan. Mata pelajaran Kemahiran Hidup, Reka Cipta, Teknologi Maklumat,
Mata pelajaran Vokasional seperti landskap, perabot, katering dan sebagainya
menggalakkan pelajar untuk mengembangkan kreativiti dan inovasi mereka. Selain
itu, Kemahiran Berfikir secara Kritis dan Kreatif
(KBKK) telah merentasi kurikulum. Guru-guru digalakkan melatih pelajar
untuk berfikir. Di samping itu, kerajaan telah menubuhkan pelbagai institusi
kemahiran seperti Institut Kemahiran Belia Negeri (IKBN), Kolej Komuniti,
Institut Latihan Perindustrian (ILP), Giat MARA, dan sebagainya untuk melatih
para belia menguasai kemahiran dan menjadi pekerja mahir yang berkreatif dan
inovatif. Jelaslah institusi pelajaran ialah institusi yang paling sesuai untuk
melatih dan melahirkan insan yang berkreatif dan inovatif.
Tugas ini seterusnya perlu dipikul oleh
ibu bapa. Semasa anak-anak mereka masih kecil, ibu bapa perlu
membeli alat-alat mainan yang boleh mengembangkan kemahiran kreatif dan
inovatif anak mereka. Permainan seperti Lego amat sesuai untuk kanak-kanak.
Dengan menggunakan bongkah-bongkah plastik ini, kanak-kanak boleh menghasilkan
pelbagai bentuk termasuk bangunan, robot, dan sebagainya. Kata peribahasa
melentur buluh biarlah dari rebungnya. Oleh itu, ibu bapa perlu menerapkan
unsur kreativiti dan inovasi dalam diri anak mereka sejak mereka kanak-kanak
lagi.
Seterusnya, kerajaan
memainkan peranan yang penting. Dalam hal ini, Kementerian Sains,
Teknologi dan Inovasi (MOSTI) telah mengadakan Karnival Malaysia Inovatif 2010
di seluruh negara yang bertemakan “Meraikan Kreativiti”. Karnival ini bertujuan
untuk meningkatkan kesedaran mengenai kepentingan pemikiran yang kreatif dan
memupuk budaya inovasi dalam kalangan rakyat di negara ini. Kumpulan sasaran
meliputi semua lapisan masyarakat iaitu golongan OKU, wanita, belia,
pelajar-pelajar sekolah, komuniti, penduduk bandar dan luar bandar, penyelidik,
badan bukan kerajaan dan pihak swasta. Tindakan MOSTI ini amat dialau-alukan
oleh semua pihak. Walau bagaimanapun, adalah harapan semoga usaha seumpama ini
dapat dijalankan secara berterusan dan jangan bersifat hangat-hangat tahi ayam.
Pihak swasta khususnya sektor perindustrian
juga perlu berganding bahu dengan kerajaan untuk melahirkan masyarakat yang
kreatif dan inovatif. Usaha untuk melahirkan masyarakat yang kreatif dan
inovatif menuntut rakyat kita supaya terlibat dalam penyelidikan dan
pembangunan (R&D). Oleh itu, sektor swasta harus menggiatkan penyelidikan
dan pembangunan dalam kalangan kaki tangan mereka. Sejumlah wang sepatutnya
diperuntukkan untuk penyelidikan dan pembangunan. Sebagai contoh, durian tidak
dapat dieksport ke Singapura kerana faktor pencemaran. MARDI telah menjalankan
penyelidikan dan pembangunan ke atas durian dan akhirnya para penyelidik
berjaya menghasilkan serbuk durian yang boleh dibungkus dan dieksport bukan
sahaja ke Singapura malah ke luar negara. Pengguna hanya perlu mencampurkan serbuk
durian dengan air dan mereka dapat menikmati durian. Serbuk ini pula boleh
tahan dalam tempoh masa yang lama. Oleh itu, pihak swasta perlu mencontohi
MARDI dalam menghasilkan barangan yang berkreatif dan inovatif. Kata peribahasa
hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih.
Akhir sekali, kita tidak boleh menidakkan peranan para pendidik dalam melahirkan masyarakat yang
kreatif dan inovatif. Sehubungan dengan hal ini, para pendidik di
seluruh negara sama ada di peringkat sekolah rendah, sekolah menengah atau
Institusi Pendidikan Tinggi Awam (IPTA) mahupun Institusi Pendidikan Tinggi
Swasta (IPTS), termasuk kolej dan institusi kemahiran harus menghadapi pelbagai
cabaran. Cabaran pertama ialah mempertingkat profesionalisme. Para pendidik
harus sedar tentang tugas dan amanah yang dipikul untuk mendidik generasi yang
akan mencapai wawasan negara. Seterusnya, suatu anjakan paradigma dapat
dilakukan oleh para pendidik. Cabaran kedua ialah kemahiran dalam penggunaan
Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT). Pembestarian sekolah dan Schoolnet
hendaklah dihargai dengan menggunakan segala kemudahan semaksimum mungkin untuk
melahirkan insan yang kreatif dan inovatif. Cabaran ketiga ialah budaya fikir
dan berakhlak. Pendidik yang berpengetahuan perlu serba tahu dengan menambah
pembacaan untuk peningkatan ilmu serta dapat membawa isu-isu semasa untuk
dibincang dan mencari penyelesaian berkaitan kekeluargaan, komuniti, ekonomi
dan sebagainya untuk mencari penyelesaian. Oleh itu, pendidik yang
berpengetahuan dapat melahirkan generasi anak didik yang cemerlang yang boleh
berfikir secara kritis dan berinovasi dalam menyelesaikan sesuatu masalah.
TOKOH
INOVASI
STEVE JOBS
Steve Jobs ialah seorang usahawan dan pencipta berbangsa Amerika Syarikat. Beliau merupakan pengasas, pengerusi, dan bekas CEO of Apple Inc.Steve Jobs merupakan inovator yang memiliki visi dan kreativiti yang hebat. Produk-produk dari Apple terbaru selalu ditunggu oleh jutaan konsumen setia mereka, sehingga setiap pelancaran produk terbaru mereka selalu terlihat fenomenal. Dari orang yang tersingkir dari perusahaan Apple yang didirikannya, sampai akhirnya kembali menjadi petinggi Apple, Steve Jobs menunjukkan sikap pantang menyerah dan melihat sesuatu dengan kaca mata berpikir postif. Beliau mengutamakan 7 prinsip dalam menghasilkan inovasi-inovasi terhebat.
1) “Lakukan Apa yang Anda Cintai”.
Seumur
hidupnya, Steve Jobs telah mengikuti kata hatinya, dan hal itu telah membuat
perbezaan besar.
2) “Tinggalkan jejak di Alam Semesta”.
Jobs
memikat orang-orang yang berfikir seperti dirinya, yang berbagi visi dengannya,
dan yang membantu mewujudkan idea-ideanya menjadi inovasi-inovasi yang mengubah
dunia. Semangat adalah bahan bakar roket Apple, dan visi Jobs mencipta
tujuannya..
3) ” Nyalakan Otak Anda”.
Inovasi
tidak akan terwujud tanpa kreativiti, dan bagi Steve Jobs, kreativiti wujud dari terhubungnya banyak hal. Jobs
percaya bahawa pengalaman yang lengkap
dapat memperluas pemahaman kita terhadap pengalaman manusia. Berfikirlah secara
berbeza tentang cara berfikir Anda.
4) “Jual Mimpi, Bukan Produk”. Bagi Jobs,
orang-orang yang membeli produk Apple bukanlah “konsumen”. Mereka adalah
orang-orang yang memiliki mimpi, harapan. Jobs menciptakan produk-produk untuk
membantu mereka mewujudkan mimpi mereka. Berfikirlah secara berbeza tentang
konsumen anda.
5) “Katakan Tidak Terhadap 1000 Benda”.Kesederhanaan adalah
kecanggihan yang utama, begitu menurut Jobs. Dari rekaan iPod sampai iPhone,
dari kemasan produk-produk Apple sampai fungsi Apple, inovasi bererti
menghapuskan yang tidak penting sehingga yang penting dapat berbicara.
6) “Ciptakan Pengalaman ”.Jobs telah menciptakan Apple
Store sebagai standard emas dalam pelayanan pelanggan. Apple Store telah
menjadi yang terbaik di dunia. Tempat itu memperkenalkan inovasi-inovasi
sederhana yang dapat diadaptasi oleh bisnes lain untuk membuat hubungan yang
mendalam dan abadi dengan para pelanggannya.
7) “Kuasai Pesan Anda”.Jobs adalah peneraju unggul
perusahaan, yang mengubah pelancaran produk menjadi suatu karya seni. Anda
dapat memiliki idea paling inovatif di dunia, tetapi jika anda tidak dapat
membuat orang lain bersemangat mengenai hal itu, maka inovasi anda tidak
bererti.
Your Affiliate Profit Machine is ready -
ReplyDeletePlus, making money with it is as easy as 1..2..3!
Here's how it works...
STEP 1. Choose affiliate products the system will push
STEP 2. Add PUSH BUTTON traffic (it ONLY takes 2 minutes)
STEP 3. See how the affiliate products system explode your list and sell your affiliate products all on it's own!
Are you ready?
Click here to launch the system
Casino Player Rewards in NJ: 888Casino.com Review & Player Benefits
ReplyDelete888 Casino is one of the best online 보령 출장안마 casinos in New Jersey. They're offering 상주 출장샵 exciting promotions, generous bonuses, and 진주 출장안마 a 삼척 출장마사지 great customer Rating: 4.4 · 남원 출장샵 Review by PJ H